20 november 2009

Fredagsfavoriten - Göteborgska rapklassiker

Oj. Nog många som skulle vilja tycka till om mina tre val här, men va fan, det här är mitt bloginlägg och då är det jag som bestämmer, hehe... (ni är mer än välkomna att nämna era egna Gbg-rap-favoriter i kommentarerna...). Dagens fredagsfavorit är tillägnad mitt kära Göteborg och åren kring millennieskiftet. Först ut är så klart herr PST/Q som under sina heydays sa mer än alla andra och sa det bättre än alla andra. Eller som Shelta-Kalle sa en gång: "Hade folk bara fattat i utlandet vad han sa så hade han ju fan varit världens bästa rappare!". Tvåa ut är Mics Of Fury som jag faktiskt sponsrade med mitt första märke Emcee Clothing någon gång i slutet av 90-talet. Kommer ihåg att jag kände "Foreign/Domestic" som fan och inkluderade den på ett av mina gamla mixtape här... Sist men inte minst ut är ännu en MBMA-stolthet i form av Leo. "Vanvård" är enligt mig ett Göteborgskt tidsdokument DinMamma.com-style med sitt unika MBMA-flow, galna texter, och med Kristus mördande på produktionen. Vill dock påpeka att jag gärna skulle vilja ha med Da Brigade i detta inlägg, men jag hittade ingen länk till deras alster därför fick det vara...

Gött så änna. Hallå så. De vet du.





2 kommentarer:

LaserStewe sa...

Ja PST är ju i en klass för sig! Verkar vara ny skit på gång om man ska tro Organsimen. MBMA var ju husgudar hemma hos mig för ett par år sen. Knäcker fortfarande. Snackar vi göteborgsrappare så dyker ju även Gubb och Calle P upp ganska snabbt i mitt huvud. Illizit Biznizz vol. 1 har en del spelningar i mitt iTunes i alla fall. Sen är ju Obnoxius och Rico Won inte helt dumma de heller. Den sistnämdes vers på Uppsättningen från Organsimens Versioner vol. 1 är så bra att man nästan tror Seron återuppstått från de kristna!

utriainen sa...

Finns ett gäng "tha brigade"-klipp på youtube. gubb va som bäst i brigade faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=lIBqFeoNdqw

men varför inte lite senare 3ess då gubb va med?

http://www.youtube.com/watch?v=1ZeVqobRAL8