06 november 2009

Branding 101: HUF

HUF är ett av enligt mig dem vassaste streetwear och sneakers försäljarna just nu. Mannen bakom brandet heter Kieth Hufnagel och är en lite äldre herre som varit med i skateboard industrin ett par år nu. Redan tidig början på 90 talet var han med som en av de legendariska som hängde nere på Embarcadero i San Francisco. Han är välkänd för sin sjukt snärtiga pop och hårdare skating. Exempelvis så hade jag chansen att spela in en film med honom då jag gjorde en del grejer för hans varumärke när jag bodde i SF. Vi filmade när han cruisade runt på gatorna och som ingenting hoppar han över fire hydrant. Jag skall då meddela att de flesta dont fuck with fire hydrants.

Så som en av västkustens större namn inom skatescenen bestämde han sig 2002 att starta sitt eget märke. HUF.

Att på bara 7 år byggt upp ett varumärke så stort att man nästan varje månad har en ny collaboration på gång med antingen Converse, Nike, Incase, Adidas, DVS, Mosley, New Era, Jansport. Listan kan pågå hur länge som helst och det är just med Nike han har lyckats att göra skor som ligger väldigt högt upp på en samlares lista. Exempelvis de välkända Giants/Hippie Dunk Hi som släpptes 2004 och blev deadstockad alldeles för snabbt innan jag hann fixa ett par.

För det är just hela vibben i San Francisco som byggt upp känslan på varumärket. Mycket prints med nakna damer, hippie, långa backar, klassiska skatespots, bay area uttryck och gräs känns väldigt Dirtbag Crew som han kallar sitt gäng för.

För att gräva in lite mer bara så måste jag nämna mannen bakom märket. Duden som designar allt heter Hanni El Khatib och sitter tilsammans med Kieth på huvudkontoret i San Francisco. Riktigt skarp kille som i stort sett gör allt HUF producerar ut helt själv. Big ups till honom enna!

Så om ni har vägarna förbi San Francisco glid då upp til deras affär som är placerad vid Sutter/Jones downtown eller om ni skulle hänga lite i Los Angeles har dem även en affär på den välkända gatan Fairfax.

Just nu har vi inne ett par riktigt sköna jeans och även två nyinkomna flaneller som känns väldigt gött inför en kommande vinter.

Jag länkar till lite goa grejer om ni skulle vilja veta mer eller kolla in om HUF.
www.hufsf.com officiella hemsidan. (kolla in lookboken, riktig smarrig)
Intervju med Kieth av Mike Carrol
HUF Bloggen



Inga kommentarer: