25 oktober 2009

Dagens sample vs. original @ Shelta

Söndagkvällar känns alltid extra lämpliga att dedikera till en "Dagens sample vs. original @ Shelta", för på söndagkvällar låter musik alltid som bäst. När jag öppnade Shelta år 2004 (eller fan var det 2003 nu när jag tänker efter...), då på Andra Långgatan 7 lite närmare Järntorget än nu, så gick Blackalicious- och Quannum Projects-medlemmen Gift Of Gab´s debutsoloplatta "4th Dimensional Rocketships Going Up" på repeat i den lilla butiken (hittade för övrigt en artikel från Superlounge med bilder från butiken 2004 här...). Och då framför allt öppningsspåret "Ride Of Your Life". Samplingen där bygger på jazzgitarristen Joe Pass´s ganska H.A.I.R.-hippie-LSD-heroin-flörtande spår "A Time For Us" från 1969. Joe Pass eller Joseph Anthony Passalaqua som han egentligen hette, har för mig varit en ganska okänd lirare, men efter att jag hörde detta underbara verk första gången så började jag kolla upp lite mer av hans musik, och det visade sig då att han jobbat med och vid sidan om flera jazzkatter som jag håller högt, som Milt Jackson, Zoot Sims och Les McCann. "A Time For Us" är inte hans eget spår, utan faktiskt en verision på den italienska filmmusikkompositören Nino Rota´s original. Med andra ord har Gift Of Gab (eller Jake One som faktiskt proddat beatet) samplat en låt som Joe Pass gjort om från Nino Rota´s original. Shit va jag diggar stories och utveckling i musik! Det blir inte mycket mer ordat om detta ikväll för jag är sjukt trött då min son har 40,8 graders feber och inte är på bästa humör, men jag kan peppa er med att jag sedan en tid tillbaka håller på med ett second-generation-sample-digger-mixtape där bl.a. just "A Time For Us" är med tillsammans med flera andra best kept secret bangers från the everlasting DJ Digga crates. Stay tuned people!

Dagens sample vs. original: Gift Of Gab "Ride Of Your Life" vs. Joe Pass "A Time For Us"



Inga kommentarer: