25 april 2010

Lite Guru-snack + DJ Premier´s Guru Tribute...

Jag har varit ett Gang Starr-fan ända sedan jag köpte Step In The Arena efter att ha bandat Mats Nileskär´s intervju med dem på Soul Corner våren 1991 (har t.o.m. kvar kassetten...). Nu efter hans bortgång har så klart diskussionerna gått om han verkligen var en så bra emcee. Jag förstår diskussionen, men tycker att det var just hans ibland mediokra flow och texter, som gjorde han så gata och så ärlig, och att han utan att prata gangsta ändå var bland de hårdare. När man ifrågasätter hans skills som emcee så tycker jag man ska lyssna på den välartikulerande Above The Clouds eller den lekfulla DWYCK (nej, jag nämner inte Jazzmatazz för jag har aldrig gillat Espresso House-hiphop). Jag tror att en av anledningarna till att folk alltid går loss när man spelar ett Gang Starr-spår ute är att den europeiska hiphopcrowden och vi svennar haft mycket lättare att relatera till Gang Starr och Guru, då de till skillnad från mycket annan rap skapar en rå attityd som vi ändå kan känna igen, vilket kan vara svårt t.ex. när Jay-Z rappar om att sälja crack, Da Lenchmob rappar om den vita djävulen, eller när Saigon rappar om rivalers kroppar han lagt i bakluckan (missförstå mig inte jag gillar starkt alla jag nämnde, men det är entertainment). Guru´s monotona flow och Premier´s beats var helt enkelt ett universellt recept och koncept. Man kände och förstod Gang Starr´s boom bap vare sig man var från Brooklyn, Düsseldorf eller Göteborg, och som liten ryggsäckshiphopare i östra Skåne i mitten av 90-talet behövde jag inte försöka vara någon thug från jobbiga kvarter för att få vara nere med det, jag behövde bara vara cool.

Hur som helst, anledningen till att jag började skriva detta inlägget från början var ju faktiskt detta: Efter Mister Cee´s tribute till Guru som kom i måndags är det säkert fler än jag som väntat på DJ Premier´s salute, och nu är den här. Släppt på DJ Premier´s Sirius/XM show innehåller den så klart klassiker men även lite osläppta interludes från Moment Of Truth. R.I.P. Guru! Här kan ni för övrigt läsa Preemo´s brev till Guru som känns aningen varmare och ärligare än Solar´s...

Här laddar ni ner mixen!



Låtlista

01. Gang Starr – Betrayal (Feat. Scarface)
02. Gang Starr – Intro (The First Step)
03. Gang Starr – Execution Of A Chump (No More Mr. Nice Guy Pt. 2)
04. Gang Starr – Name Tag (Premier & The Guru)
05. Gang Starr – Speak Ya Clout (Feat. Jeru the Damaja & Lil Dap)
06. Gang Starr – Peace Of Mine
07. Gang Starr – Eulogy
08. Gang Starr – Royalty (Feat. K-Ci & JoJo)
09. Gang Starr – Daily Operation (Intro)
10. Gang Starr – In This Life… (Feat. Snoop Dogg & Uncle Reo)
11. Gang Starr – Above The Clouds (Feat. Inspectah Deck)
12. Gang Starr – The Planet
13. Gang Starr – Daily Operation (Intro)
14. Gang Starr – Next Time
15. Gang Starr – 93 Interlude (Unreleased Moment Of Truth Interlude)
16. Gang Starr – The Militia II (Feat. Rakim & WC)
17. Gang Starr – Intro (HQ, Goo, Panch)
18. Heavy D. – A Buncha Niggas (Feat. The Notorious B.I.G., Busta Rhymes, Guru, Rob-O & Third Eye)
19. M.O.P. – Salute Part II (Feat. Guru)
20. D&D Allstars – Hot Shit (Feat. Big Daddy Kane, Sadat X, Guru & Greg Nice)
21. Gang Starr – PLAYTAWIN
22. Gang Starr – Soliloquy Of Chaos
23. Group Home – The Legacy (Feat. Guru)
24. Gang Starr – Conspiracy
25. Gang Starr – Stay Tuned
26. Gang Starr – Zonin’

Inga kommentarer: